(89) 500 00 69 pomoc@kjm.pl

Archiwizer

Pakiet Archiwizer KJM – opis i specyfikacja

Pakiet archiwizacyjny powstał jako dodatkowe narzędzie dla użytkowników SOOT, służące do:

  • automatyzacji tworzenia elektronicznych archiwów dokumentó
  • minimalizacji ilości dokumentów przechowywanych w formie papierowe
  • usprawnienia procesu archiwizacji papierowe
  • ułatwienia wyszukiwania i dostępu do treści dokumentów przechowywanych w archiwum

Daje on klientowi trzy zasadnicze korzyści:

  • mniej dokumentów do przechowywani
  • zdecydowanie mniejszy nakład pracy przy archiwizowaniu dokumentów (brak konieczności ich sortowania
  • szybki dostęp do zarchiwizowanych dokumentów

Dzięki pakietowi archiwizującemu nie trzeba przechowywać formie papierowej faktur gotówkowych, faktur do klientów, z którymi podpisano umowę o dostarczanie dokumentów w formie elektronicznej, faktur do paragonu. Dokumenty te są przechowywane jedynie w formie plików PDF, generowanych automatycznie z programu SOOT.

Pozostałe dokumenty (podpisane przez klienta) nadal są przechowywane w segregatorach (za każdy miesiąc i dla każdego magazynu oddzielnie), jednak bez konieczności porządkowania dokumentów według numeru. Dodatkowo przechowywane są w formie plików PDF, powstałych w wyniku skanowania dokumentów. Skanowanie dokumentów dokonywane jest przez użytkownika (opis poniżej).

Pakiet składa się z trzech elementów:

  • moduł wbudowany w SOO
  • generator plików PDF (automat archiwizujący na serwerze
  • lokalizator dokumentów (aplikacja graficzna umożliwiająca wyszukiwanie, podgląd i szereg innych operacji na zarchiwizowanych dokumentach)

 

Tworzenie plików PDF

W zależności od dokumentu, pliki tworzone są na dwa sposoby:

AUTOMATYCZNIE – w przypadku wszystkich dokumentów, dla których nie jest wymagana kopia papierowa. Generator PDF tworzy pliki PDF z obrazem dokumentu i zapisuje je w odpowiednich katalogach. Katalogi tworzone są analogicznie do segregatorów (za każdy miesiąc i magazyn oddzielnie).

Poprzez SKANOWANIE – w przypadku dokumentów z podpisem. Użytkownik skanuje dokumenty i nadaje im nazwy na kilka możliwych sposobów:

  • automatycznie przy pomocy wbudowanego mechanizmu w oprogramowaniu skanera (zalecane
  • przy użyciu czytnika skanując kod kreskowy dokument
  • wprowadzenie ręczne numeru lp_dow dokumentu

Tak nadane nazwy dokumentów są konwertowane w tle przez generator PDF do zunifikowanego formatu 'F_NNN_MM’ i zapisywane w odpowiednich katalogach.

Skaner musi spełniać następujące wymagania:

  • podajni
  • możliwość skanowania do pliku PDF

Zalecamy skanery z wbudowanym mechanizmem umożliwiającym odczytanie kodu kreskowego z wydruku (usprawnia to znacznie proces skanowania dokumentów i minimalizuje ryzyko pomyłek). Przykładem skanera spełniającego wszystkie wymagania jest Epson DS-530 z oprogramowaniem DOCUMENT CAPTURE PRO. Umożliwia on zeskanowanie 50 dokumentów w ciągu minuty oraz nadaje automatycznie nazwę pliku z kodu kreskowego na dokumencie.

Wszystkie zeskanowane dokumenty otrzymują automatycznie dwa numery archiwowania: jako numer kolejny oddzielnie dla każdego magazynu i miesiąca, oraz jako numer kolejny w roku. Dokumenty są wkładane do segregatorów w kolejności skanowania, bez potrzeby sortowania ich po numerze dokumentów. Wyszukiwanie dokumentów ułatwi w razie potrzeby funkcja lokalizowana dokumentów, wbudowana w SOOT i w lokalizatorze dokumentów.

Wyszukiwanie dokumentów

Podstawowym narzędziem do wglądu do zarchiwizowanych dokumentów jest Lokalizator dokumentów – aplikacja graficzna dostarczana w pakiecie. Umożliwia ona szybkie wyszukiwanie dokumentu według wielu kryteriów (po numerze dokumentu / kontrahencie/ datach / lp_dow) oraz jego podgląd, wydruk czy wysłanie pocztą e-mail.

Dodatkowo stworzyliśmy funkcję lokalizowania dokumentu w segregatorze, która działa następująco: Po podaniu poszukiwanego dokumentu program wyświetla jego numer archiwizowania. Użytkownik otwiera odpowiedni segregator na dowolnym dokumencie i skanuje (lub wprowadza ręcznie) jego numer do programu. Program informuje o ile pozycji wcześniej lub dalej znajduje się poszukiwany dokument. W przypadku włożenia zeskanowanego dokumentu do segregatora niewłaściwego magazynu, lokalizator daje informację do jakiego segregatora zostały włożone: dokument poprzedzający oraz dokument kolejny po dokumencie, którego nie znaleziono we właściwym miejscu.

Funkcjonalność modułu wbudowanego w SOOT

  • wydruk kontrolny dokumentów niezarchiwizowanych w zakresie dat lub raportów obrotó
  • wydruk kontrolny dokumentów zeskanowanych wielokrotni
  • mechanizm usunięcia dokumentu z archiwum (np. w przypadku kilkakrotnego zeskanowania
  • możliwość wydruku raportu obrotów z podziałem na dokumenty wymagające archiwizacji papierowej i resztę dokumentó
  • w przypadku cofnięcia zatwierdzenia dokumentu i dokonania w nim zmian zarchiwizowany plik zostanie zachowany z dodaną na końcu nazwy pliku literą kolejno (a,b,c,d….) w celu umożliwienia wydruku pierwotnej wersji dokument
  • na podglądzie dokumentów informacja czy dokument został zeskanowan
  • domyślny wydruk jednego egzemplarza dokumentu archiwizowanego tylko elektroniczni
  • możliwość oznaczenia kontrahenta, z którym mamy podpisaną umowę o dostarczeniu dokumentów w formie elektroniczne
  • możliwość oznaczenia magazynu, dla którego potrzebna jest większa ilość egzemplarzy dokumentów

Bezpieczeństwo archiwum

Katalogi archiwum powinny być cyklicznie kopiowane na nośnik zewnętrzny – w obowiązkach użytkownika.

W przypadku utracenia archiwum elektronicznego, wbudowany mechanizm umożliwi zbiorcze ponowne utworzenie plików PDF z dokumentów nie wymagających kopii papierowej oraz ponowne zeskanowanie dokumentów kredytowych.